torstai 19. lokakuuta 2017

Kuntotestit

Tässä aikaisemmassa postauksessa kerroin, että tulen kirjoittamaan teille lisää tulevasta hiihtoprojektistani. Joten tässäpä tulee! 

Syksyllä minulle tarjoutui kaverini (Day with Rosa-blogin kirjoittaja) kautta tilaisuus liittyä naisten Finlandia-hiihdon treeniporukkaan. Päätös mukaan ilmoittautumisesta oli helppo. Olen hiihtänyt lapsuudessani ja nuoruudessani kilpaa, pidin siitä aina ja lähdin mielelläni ladulle. Kuitenkin ollessani 13 vuotias hiihdin viimeiset kilpailuni. Sen jälkeen en koskenut pariin talveen suksiin lainkaan. Nyt viime vuosina olen alkanut jälleen hiihtää, tosin vain omaksi ilokseni harrastus mielessä.

Pari kertaa olen ollut katsomassa hiihtokilpailuja oman kisaamisen lopetettuani. Joka kerta lähtötilanne on ollut yhtä kutkuttava. Mieleeni palaa elävästi jännitys ja vatsan pohjassa asti tuntuva odotus ollessani itse lähtöviivalla. Sitä minä olen kaivannut. Ja sen tunteen toivon kokevani jälleen naisten Finlandian lähdössä.


Ryhmämme harjoittelu alkoi eilen kuntotesteillä, jotta me itse ja valmentajamme Ismo Hämäläinen saisi todellisen kuvan siitä missä tällä hetkellä mennään kuntomme osalta. Valmentajamme on aiemmin toiminut mm. Aino-Kaisa Saarisen, Mona-Lisa Malvalehdon ja Saksan naisten maastohiihdon joukkueen valmentajana, joten ainakaan valmennuksen tasosta tämä projekti ei ole kiinni! Odotin testejä hieman jännittynein fiiliksin, luvassa olisi erilaisia liikkuvuustestejä, lihaskuntotesteinä vatsat, punnerrukset ja kyykyt ja hapenottokykyä mitattaisiin polkupyöräergometritestillä. Lisäksi meiltä mitattiin pituus, paino, BMI, rasvaprosentti ja vyötärönympärys.

Vaikka meille oli kerrottu etukäteen, millaisia testejä on luvassa, olivat testit ja niiden toteutustapa minulle positiivinen yllätys. Meillähän oli jopa hauskaa! Mistä voisi mielestäni antaa pisteet testaajille, sillä ilmapiiri oli leppoisa ja positiivinen, samalla kun testejä suoritettiin tosissaan. Testit menivät kodallani suurin piirtein niin kuin oletinkin, tulokset olivat jokaisessa osiossa hyvää keskitasoa. Kokonaiskeskiarvon ollessa 4,2 asteikolla 1-5.
Samat testit tulemme suorittamaan uudelleen tammikuussa. Mielenkiintoista päästä vertailemaan minkälaisia muutoksia on tapahtunut. Nyt hyvällä fiiliksellä tulosten pohjalta luodun treeniohjelman pariin!



Treeniryhmämme kokoontuu ensimmäistä kertaa treenien merkeissä 1.11. jolloin menemme sauvarinteeseen, siitä lisää myöhemmin! Nyt minulla on edessä viikon syysloma ja tiedossa on kaikenlaista kivaa tekemistä. 

-Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti