keskiviikko 25. lokakuuta 2017

Syyslomareissu Tallinnaan

Usein lomamatkaa miettiessäni huomaan haikailevani jonnekin kauas. Taas tuli kuitenkin todistettua, että ihana ja rentouttava loma ei välttämättä tarvitse lentomatkaa tai auringon lämpöä.

Usein loma vaihtoehdoista meinaa unohtua helposti ja edullisestikin saavutettava Tallinna ja sen monipoliset mahdollisuudet lomakohteena. Tällä kertaa menimme sieltä missä aita on matalin ja tarkoituksenamme oli viettää helppo ja rentouttava parin päivän loma. Tervetullut irtiotto arjesta, joka sai syysloman tuntumaan todella lomalta.

Olin etukäteen miettinyt, että ihanaa päästä syömään johonkin sympaattiseen, erityisen kivaan ravintolaan, nähdä pitkästä aikaa vähän enemmän vaivaa laittautumisen eteen, kierrellä vanhaa kaupunkia ja käydä ostoksilla. Olin ajatellut kirjoittavani reissusta postauksen jonka otsikko voisi olla esimerkiksi 10 vinkkiä Tallinnaan. Olin myös saanut ystävältäni suosituksen paikasta nimeltä Telliskivi, joka olisi koettava ja johon kuulemma tulisin ihastumaan varmasti. Arvatkaapa, kuinka kävi... Noh, jos ottaa huomioon syksyn välillä yli 13 tuntisiksi venyneet koulu- ja valmennuspäivät, niin olisi lopputulos ehkä ollut arvattavissa jo ennen reissuun lähtöä.

Olimme maanantaina perillä Tallinnassa puoli yhden maissa. Hotellimme Tallink Spa & Conference sijaitsi aivan satamassa. Sisäänkirjautumisajaksi oli ilmoitettu kello kolme. Päätimme kuitenkin mennä kokeilemaan onneamme ja saimme kuin saimmekin huoneen heti. Tarkoituksenamme oli lähteä saman tien tutkimaan vanhaakaupunkia. Päädyimme kuitenkin ensimmäisenä päiväunille. Täytyy myöntää, että ne taisivat tulla tarpeeseen...

Unista virkistyneinä lähdimme kiertämään vanhaakaupunkia, kuvailimme tai siis lähinnä minä kuvasin ja katselimme maisemia ja ihania kahviloita ja putiikkeja. Hotellille palattuamme suuntasimme hotellin kylpylään. Ihanaa luksusta. Tosin melko pian meille selvisi, että ainoastaan kylpylän kaksi poreallasta olivat niin lämpimät, että siellä viihtyi pidempään. Kylpylöintimme painottui porealtaissa kököttämiseen, mutta mikäs siinä! Onneksi allasosastolla oli myös useita erilaisia saunoja, jossa vierähti varmasti suurin osa ajasta. Lemppariksi valikoitui höyrysauna, jonka penkit olivat lepotuolin malliset, olipa ihana makoilla lämpöisessä höyryssä ilman kiirettä minnekään.

Olimme suunnitelleet lähtevämme illalla syömään vanhaan kaupunkiin. Selailimme eri ravintola vaihtoehtoja ja yllättäen iski valtava väsymys. Toisaalta teki mieli lähteä kaupungille viettämään iltaa, mutta toisaalta yhä enemmän alkoi vetää puoleensa hotellin alakerrassa sijaitseva ravintola. Lopulta päätimme yhteistuumin suunnata sinne. Se siitä laittautumisesta ja erityisen ihanan ravintolan etsimisestä. Olimme aikaisin nukkumassa ja uni maistui paremmin kuin hyvin.

Puhuimme illalla, että aamulla käymme aamupalalla ja sitten ennen laivan lähtöä menemme ostoksille. Aamupalan jälkeen pieni rentoutuminen vei kuitenkin voiton ajatuksesta kaupoille lähdöstä. Niinpä suuntasimme jälleen kylpylään. Pieneksi pettymykseksi, edellisen illan lämpimät porealtaat olivat viilennet yön aikana yhtä kylmiksi kuin muut suuremmat altaat. Lopputuloksena löysimme itsemme jälleen viettämästä suurimman osan ajasta lemppariksi valikoituneessa höyrysaunassa.

Telliskivi ja muut ihanat alueet, ravintolat, kahvilat ja putiikit jäivät siis odottamaan seuraavaa reissua. Ja Tallinna vinkkien sijaan saitte lukea vähän erilaisen reissukertomuksen. Tai oikeastaan tässähän on paras mahdollinen vinkki lomalle! Elä hetkessä ja jos ei vain jaksa toteuttaa hienoja suunnitelmia, muuta niitä. Anna itsellesi aikaa levätä ja nauttia ilman sen kummempia suunnitelmia.

Huh, miten kirpsakkaa säätä on ollut! Jopa Tallinnassa oli tiistaiaamuna autojen lasit jäässä ja vielä päivälläkin sai väistellä liukkaiksi jäätyneitä vesilammikoita. Jotenkin sää tuntuu erityisen viileältä, vaikka lämpötila on pyörinyt vasta nollan paikkeilla. Taitaa taas tänäkin syksynä kestää ennen kuin kylmempään säähän tottuu.